tlf.: +45 36 96 07 78

  • da
  • en
storysh

Storytelling: Derfor virker den rummelige fortælling

Historier binder os sammen. De fortæller os hvem vi er, og hvorfor vi er her. Samtidig er de med til at give os inspiration, håb og en fælles identitet. Netop derfor er corporate storytelling særdeles velegnet til at få jeres værdier og mission til at leve i virksomheden eller organisationen. propr® kan skabe og facilitere jeres storytellingproces lige fra den spæde begyndelse til den fulde implementering.

Fremtiden tilhører de virksomheder, der forstår at skabe mening for sine medarbejdere. Mange virksomheder benytter i dag derfor meget tid på processer, der skal skabe medejerskab, anerkendelse, vision- og missionsgrundlag og handleplaner. Processerne kan dog være svære at forankre, hvis meget af arbejdet ender ud i værdibegreber som ’omstillingsparat’, ’innovativ’, ’at skabe sammenhængskraft’ og andre kendte buzzord. Hvad der skulle have været nært og konkret, ender ofte med at blive abstrakt og svært at integrere i hverdagen. Hvad der skulle have ført til en øget fælles forståelse og bevidsthed, ender derfor ofte sine dage i en rapport eller på mødelokalets whiteboard, fordi man har overset det allermest basale: At skabe den fælles fortælling.

Storytelling er en arketypisk disciplin, der har virket gennem tusinder af år. Historier aktiverer vores følelsesapparat, og gør det lettere at opfatte og at huske centrale budskaber. Skaber vi rummelige fortællinger, kan vi spejle os selv i de enkelte roller, og vi lærer og forstår, hvordan rollerne interagerer med hinanden. Dermed er de gode historier med til at skabe et fællesskab og en identitetsfølelse, der kan overleve i mange generationer – lige fra kongefortællinger fortalt på runesten til islandske sagaer og TV-serier som ’Matador’. De mange historier og film om Steve Jobs fortæller ikke blot om Apples grundlægger, men om selve kernen og værdierne i Apple som virksomhed, og den slags fortællinger er en bugnende bundlinje værd.

Vi hverken kan eller skal konstruere en ny virkelighed gennem storytelling. En fyringsrunde vil altid være benhård, uanset hvordan man forsøger at omtale den, og historier om ’månedens glade medarbejder’ kan let få den stik modsatte effekt – særligt hvis den bliver fortalt uden den vigtige forankring i en større fælles – og rummelig – fortælling. Kunsten i storytelling er at finde og integrere de helt rette historier, der både opsummerer medarbejdernes og ledelsens opfattelse og ønsker om at finde fælles retning og mening i hverdagen. Det er her, vi kommer ind i billedet.

Vi sparker jeres storytellingproces i gang – enten som led i en allerede eksisterende proces, eller som en helt selvstændig proces med et klart mål. Vi kan inspirere og instruere på sidelinien, eller vi kan aktivt deltage og sørge for at finde, fortælle og integrere jeres historier, så I bliver en af de virksomheder, der forstår at skabe mening for sine medarbejdere.

Kontakt os allerede i dag. Så kan vi sammen blive klogere på, hvordan vi bedst hjælper jer.

– Jeg vil allerhelst høre en historie om mig selv.

Peter Plys