tlf.: +45 36 96 07 78

  • da
  • en

PR: Relationer, du ikke kan annoncere dig til

By Christina Terry on 22. oktober 2012 in pr
0
0

Hvorfor skal du vælge PR, som er en usikker ydelse, når du kan lægge hele budgettet i annoncering, og være sikker på at få et resultat på print eller online? Det spørgsmål får vi ofte, og det er også forståeligt. For reelt kan vi ikke love meget andet end, at vi vil gøre vores bedste for at sikre dig den værdifulde omtale, som du, din virksomhed eller dit produkt fortjener.

Men der er en væsentlig fejlslutning i spørgsmålet. For selv om det er oplagt, kan de to kommunikationsydelser ikke sidestilles. Public Relations og marketing er forskellige størrelser, og det er vigtigt at vide, når du skal købe ind.

Som ordet antyder, er marketing primært interesseret i markedet og i forbrugerens efterspørgsel efter produkter eller ydelser. Når vi taler om Public Relations  – PR – drejer det sig om relationer – altså afsenders relationer med modtager(ne).

Lidt forenklet kan man sige, at god PR gøder grunden for markedsføring. Den gode relation mellem dig og din modtager skal være etableret, før markedsføring giver mening. Med andre ord: Hvis du har et produkt eller en ydelse, som modtagerne ikke har noget forhold til, eller decideret ikke bryder sig om, kan du let ende med at reklamere i et væk uden at opnå resultater. For det er svært at få opmærksomhed og ændre holdninger med flotte bannere, annoncer og plakater i sig selv. Bare spørg politikere i valgkamp om der. Der skal relationsopbygning til.

Den afgørende faktor i diskussionen mellem PR og markedsføring handler derfor om, hvad du kan købe dig til – og hvad du får i tilkøb.

Marketing giver generelt god mening for virksomheder, fordi det hurtigt kan aflæses af salgskurver eller interesse fra kunder – og direkte øger indtægterne for din virksomhed. PR er anderledes usynlig på kort sigt. Til gengæld tilfører PR validering og merværdi til din virksomheden eller dine produkter på den lange bane – og den værdi kan ikke udelukkende gøres op i kroner og ører.

Før du begynder at jonglere med næste års kommunikations- og markedsføringsbudgetter, er det derfor vigtigt at huske, at du aldrig kan ’fake’ en god relation til dine modtagere. Du kan aldrig presse noget ned i halsen på dem, med mindre de fatter sympati for, hvad du har at byde på. Og her er PR en god investering.

Endelig vil du måske blive glad for at høre, at PR oftest er langt billigere målt på spaltemillimeter i forhold til traditionel markedsføring, og at et PR-budget normalt udgør en brøkdel af et almindelig marketingsbudget. Samtidig holder god omtale meget længere end en typisk tv-reklame eller annonce på side 3.

 

About the Author

Christina TerryView all posts by Christina Terry

0 Comments

Add comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*