tlf.: +45 36 96 07 78

  • da
  • en
ydelser - medietræning

Lær at tackle journalisterne

Journalister bider…heldigvis sjældent. Langt de fleste journalister behandler deres kilder med respekt og gensidig forståelse af, at historie og citater skal være i orden. Alligevel er det vigtigt at vide, hvordan du bedst begår dig, når du bliver kontaktet af en journalist. Som udgangspunkt er alt, hvad du siger, til citat, og skal du på tv eller i radioen, er det vigtigt, at du retorisk kan fremføre dit budskab kort og enkelt og med rette gestik.

propr tilbyder tre forskellige slags medietræning.

Minitræning

Har du allerede erfaring i at tale med journalister, eller skal du blot interviewes om en straight forward historie, er det oftest nok, at du får en telefonisk ‘to go’-session. Her pudser vi budskaberne af og får dem formet, så de passer til de rette personer eller grupper, du gerne vil aflevere et budskab til. Vi stiller en række af de spørgsmål, du kan forvente, at journalisten vil stille dig, så du bliver helt skarp på dine svar. Er interviewet til tv eller radio, arbejder vi også med længden af dine svar. Typisk har du kun 8-12 sekunder til at levere dit budskab i et båndet tv- eller radioindslag, mens du har 15-30 sekunder per svar i et live-interview på radio eller tv. En ‘to go’-session varer typisk fra 15 til 60 minutter.

Miditræning

Skal du interviewes om et kompliceret emne, eller er der mange nuancer og interessenter at holde styr på, kan det være en fordel at få udarbejdet en Q&A – Questions & Answers (liste over mulige spørgsmål og svar). Før udarbejdelsen tager vi en snak om de kommunikative udfordringer, lige som vi gerne gennemgår relevant skriftligt materiale. Q&A tager udgangspunkt i den aktuelle sag og de medier, det kan forventes, at du skal interviewes til. Du modtager den udarbejdede Q&A elektronisk, hvorefter vi enten ved et fysisk møde eller telefonisk gennemgår de enkelte svarmuligheder og individuelle udfordringer.

Maxitræning

Har du ikke erfaring med medierne, eller vil du gerne blive bedre til at håndtere journalister til dagligt og i mere stressede situationer? Så kan vi afholde en mediedag, som vi skræddersyer efter dine specifikke behov. Dagen vil typisk være inddelt i tre moduler. Første modul er teoretisk, men stadig forankret i din aktuelle situation, mens andet modul i praksis tester og træner dig i forskellige interviewsessioner med og uden kamera. I tredje modul evaluerer vi sammen de opnåede resultater og udarbejder en SWOT-analyse af dit nuværende mediepotentiale. En mediedag varer typisk otte timer og har tilknyttet 1-2 coaches samt en fotograf. Vi afholder mediedagen i egne kursuslokaler eller hos dig – alt efter behov og ønsker.

Om underviseren

Andreas Hansen er ansvarlig for proprs medietræning. Som journalist har han allerede udført mange hundrede interviews af alt fra narkomaner på Vesterbro til særdeles medietrænede personligheder såsom Lars Løkke Rasmussen for bl.a. TV-Avisen, TV 2 Nyhederne, TV 2 News, Ingeniøren, Dagbladet Børsen, Information og Berlingske Media. Som kommunikations- og PR-konsulent har Andreas Hansen udarbejdet Q&A’s og mediesessioner for ministre, folketingsmedlemmer, styrelsesdirektører, virksomhedsledere og en lang række chefer i danske og internationale virksomheder.

Læs mere om Andreas Hansen